Mateja Network

W naszej szkole stawiamy na nowoczesność i informatyzację. Poniżej przedstawiamy kilka praktycznych wskazówek dzięki którym przekonacie się jakie łatwe jest korzystanie z rozwiązań informatycznych stosowanych w naszej szkole.

Moje konto w Mateja.Network

Każdy uczeń Matei posiada swoje indywidualne konto w naszym wewnętrznym systemie autoryzacyjnym – MatejaSSO. Dzięki niemu logowanie do każdej strony i każdej usługi (Platforma Edukacyjna, WiFi, DyskChat, a niedługiej przyszłości także i komputery) nie wymaga osobnych loginów i haseł.

Jaki jest mój login i hasło w systemie MatejaSSO?

Od roku szkolnego 2018/2019 loginy i hasła startowe zostały ustandaryzowane, aby ułatwić ich zapamiętanie.

Loginem jest pierwsza litera imienia oraz nazwisko pisane łącznie i bez polskich liter.
Hasło jest złożone z inicjałów imienia i nazwiska (bez polskich znaków) pisanych z dużych liter oraz 6-ciu ostatnich cyfr numeru PESEL danego ucznia zakończonych kropką.
Przykład:
Uczeń: Viktoria Śliwa, PESEL 08073125497
Login: vsliwa
Hasło: VS125497.       <– na końcu kropka!!
Ze względów bezpieczeństwa zalecamy zmianę domyślnego hasła na swoje – można to zrobić samodzielnie poprzez stronę https://konto.mateja.edu.pl
Moje konto było zakładane co najmniej rok temu. Jak odzyskać hasło?

Musisz podejść do serwerowni, gdzie z pomocą administratora ustawisz swoje nowe hasło.

Czy mogę zmienić nadane hasło startowe na swoje?

Tak. W tym celu należy wejść na stronę https://konto.mateja.edu.pl gdzie znajdziesz formularz zmiany hasła do konta. Każde pole formularza posiada stosowny opis, więc zmiana hasła jest bardzo łatwa.

Czy moje hasło posiada ważność (czy muszę je zmieniać co jakiś czas)?

Nie. Hasła kont uczniowskich nie mają terminów ważności, jednakże wymagane w ich przypadku jest zachowanie zasad dotyczących złożoności – szczegóły znajdziesz w opisie w formularzu zmiany hasła na stronie https://konto.mateja.edu.pl

 

Mateja.WiFi
Jak zalogować się do WiFi?

Zalogowanie wymaga podania swojeg loginu i hasła w systemie MatejaSSO. Szczegóły znajdziesz w sekcji Moje konto w Mateja.Network

Od 1 września 2018 roku także goście odwiedzjący naszą szkołę mogą zalogować się do specjalnej sieci Mateja WiFi Goście. Aby rozpocząć korzystanie z sieci wymagana jest akceptacja regulaminu. W ramach sieci Mateja WiFi Goście prędkość przesyłu danych jest ograniczona do 4 Mbit/s oraz dozwolone są wyłacznie połączenia http/https.

Jakie ograniczenia posiada sieć WiFi?

Nasza sieć WiFi pozwala na korzystanie z wiekszości popularnych usług, a więc przeglądanie stron, sprawdzanie poczty, komunikację za pośrednictwem messengerów itp. Sieci p2p i p2m są domyślnie zablokowane. Dodatkowo musisz także wiedzieć, że wszelka Twoja działalność jest monitorowana i zapisywana w logach serwera – ale uspokajamy – jest to jedynie środek bezpieczeństwa na wypadek, gdyby ktoś podjął próbę wykorzystania sieci WiFi w celach niezgodnych z prawem. W przypadku wykrycia zachowania niezgodnego z przeznaczeniem WiFi (np. próby wykonywania działalności niezgodnej z prawem) logi te mogą posłużyć za dowód w sprawie. Zapewniamy, że nikt nie siedzi przed monitorem i nie sprawdza czy na przykład zamiast na lekcji pilnie się uczyć, nie sprawdzasz poczty czy Facebooka 😉

Czy jestem anonimowy w sieci WiFi?

Logując się do jakiejkolwiek sieci, nie tylko szkolnej, nie jesteś anonimowy. Wszelka Twoja aktywność w sieci, jak i wszystkie strony które odwiedzasz będąc połączonym z siecią WiFi są zapisywane w logach serwera. Logując się do sieci WiFi wyrażasz na to zgodę. Oprócz tego serwer zapisuje także informacje o urządzeniu, z którego łączysz się z siecią. Logi połączeń są okresowo przeglądane przez administratora, który na ich podstawie ocenia, czy sieć WiFi nie jest używana do niewłaściwych celów. W przypadku wykrycia niewłaściwego użycia sieci, adminstrator zastrzega sobie prawo do podjęcia stosownych kroków mających na celu namierzenie użytkownika oraz wdrożenie rozwiązań eliminujących takie naruszenia w przyszłości.

Czy mogę przekazać mojej koleżance/koledze mój login i hasło aby mogła z niego korzystać przy połączeniach z WiFi?

Nie. Chociaż technicznie możliwe jest, aby w jednym czasie korzystać z kilku urządzeń jednocześnie z wykorzystaniem jednego loginu i hasła, to możliwość ta jest skierowana do osób, które korzystają jednocześnie z kilku swoich urządzeń, np. komórki i laptopa. Sytuacja ta wymaga jednak zgłoszenia administratorowi. W przypadku wykrycia przez administratora sytuacji,  że dane konto jest wykorzystywane do logowania z kilku urządzeń na raz a nie zostało to wcześniej zgłoszone, administrator zablokuje to konto oraz urządzenia zalogowane z jego wykorzystaniem uniemożliwiając tym samym dalsze korzystanie za ich pomocą ze szkolnej sieci WiFi.

Dlaczego nie mogę wyświetlić niektórych stron?

Zgodnie z polskim prawem (ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe, art. 27; Dz. U. z 2017 r. poz. 59, 949 i 2203) szkoły i placówki zapewniające uczniom dostęp do internetu są zobowiązane podejmować działania zabezpieczające uczniów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, w szczególności zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające. Dlatego też nasz serwer odpowiedzialny za kontrolę ruchu sieciowego jest wyposażony w mechanizmy kontrolujące wyświetlane treści. W przypadku wykrycia treści, które mogą stanowić zagrożenienie o którym mowa powyżej, serwer odmawia dostępu do tej treści i wyświelta użytkownikowi stosowny komunikat zawierający powód odmowy. Może się zdarzyć (chociaż dzieje się to niezwykle rzadko), że serwer błędnie sklasyfikuje przeglądane treści i zablokuje dostęp do rzeczy, które w żaden sposób nie są szkodliwe. Takie sytuacje warto zgłosić administratorowi na czacie lub za pośrednictwem maila admin@mateja.edu.pl

Dlaczego niekiedy nie mogę połączyć się z siecią WiFi?

Wynika to z ilości licencji posiadanych przez szkołę. Mając do wyboru zastosowanie najwyższej klasy zabezpieczeń kosztem ilości możliwych jednoczesnych połączeń, szkoła postawiła na bezpieczeństwo uczniów. Warto tutaj zaznaczyć, że to nie jest tak, że jeżeli w danym momencie nie będziesz umiał(a) się zalogować, to już nigdy się to nie uda. Wszystko zależy od ilości użytkowników aktywnie korzystających z sieci. Jeżeli serwer stwierdzi, że dany użytkownik przez jedną godzinę nie wygenerował absolutnie żadnego ruchu (bo np. poszedł już do domu), automatycznie wyloguje go zwalniając tym samym miejsce dla innej osoby.

Mateja.Chat

KLIKNIJ TUTAJ

Mateja.Dysk
Co to jest Mateja.Dysk?

Mateja.Dysk to miejsce na Twoje pliki w sieci. Jest to usługa analogiczna do usług takich jak Google Drive czy Onedrive, z tą różnicą, że Twoje dane są przechowywane na szkolnych serwerach zamiast w serwerowniach rozsianych po całym świecie. Dzięki temu masz pewność, że Twoje dane, np. zdjęcia nie zostaną wykorzystane bez Twojej wiedzy, ponieważ nie udostępniamy nigdzie Twoich danych. Normalnie tego typu usługi, w których dane użytkownika nie są w żaden sposób przetwarzane, są przeważnie płatne ale u nas masz je za darmo!

Ile mam miejsca na swoje dane?

10 GB.

Czy mogę zalogować się do Dysku także z telefonu komórkowego?

Tak, istnieje dedykowana aplikacja Nextcloud, która służy do uzyskiwania dostępu do Dysku. Można także bezproblemowo korzystać z Dysku za pomocą zwykłej przeglądarki, np. Chrome.

Jak zalogować się do Mateja.Dysk-u?

Należy wejść na stronę logowania pod adresem https://dysk.mateja.edu.pl i zalogować się z wykorzystaniem swojego loginu i hasła w systemie MatejaSSO (opis logowania u góry strony w rozdziale “Moje konto w Mateja.Network”).

Jakie korzyści mam z korzystania z Mateja.Dysk-u?

Przede wszystkim Twoje dane nie są w żaden sposób przetwarzane ani udostępniane. W usługach chmurowych wielkich korporacji, takich jak Google (Drive), Microsoft (OneDrive), Dropbox czy innych tylko pozornie otrzymujesz darmowe miejsce. W zamian, na co zgadzasz się w umowie podczas zapisywania do usługi, często nieświadomie, firmy udostępniające Ci “darmowe” miejsce w sieci na Twoje dane mogą praktycznie dowolnie analizować, przetwarzać a nawet udostępniać i wymieniać się Twoimi danymi czy wynikami danymi profilowania. W praktyce może się okazać, że np. Twoje zdjęcie, które przechowujesz w Google Drive ukaże się w wynikach wyszukiwania lub Twoje zdjęcia zostaną przeanalizowane przez specjalne algorytmy aby wyświetlać Ci odpowiednie reklamy w sieci. W przypadku Mateja.Dysk-u żadne z powyższych praktyk nie ma miejsca. Po prostu udostępniamy Ci miejsce na Twoje pliki, w założeniu związane ze szkołą (w praktyce nie sprawdzamy co przechowujesz na koncie – zabronione jest jedynie przechowywanie plików łamiących prawo) i… tyle. W żaden sposób nie analizujemy ani nie wykorzystujemy Twoich danych.

Inną zaletą jest możliwość wzajemnego udostępniania sobie swoich plików, możliwość edytowania ich online przez przeglądarkę (nie ma potrzeby posiadania Office’a), a nawet jednoczesna praca w kilka osób nad danym plikiem (np. każdy z domu).

Czy moje konto jest mi udostępnione na zawsze?

Twoje konto jest aktywne tak długo jak długo jesteś uczniem naszej szkoły. Gdy ją opuścisz (ukończysz ją jako absolwent lub weźmiesz dokumenty), automatycznie utracisz możliwość logowania się do Dysku a wszystkie dane zawarte na Twoim koncie zostaną wraz z nim usunięte.

Mateja.Platforma
Do czego służy Platforma Edukacyjna w Matei?

Platforma jest systemem typu LMS (ang. Learning Management System), którego zadaniem jest wspieranie Cię w nauce. W praktyce jest ona wykorzystywana w naszej szkole do udostępniania Wam materiałów z lekcji, zadań domowych czy przeprwadzania sprawdzianów.

Jak zalogować się do Platformy?

Należy wejść na stronę logowania pod adresem https://platforma.mateja.edu.pl i zalogować się z wykorzystaniem swojego loginu i hasła w systemie MatejaSSO (opis logowania u góry strony w rozdziale “Moje konto w Mateja.Network”).

Czy materiały z każdego przedmiotu są dostępne na platformie?

To zależy od nauczyciela prowadzącego przedmiot.

Jakie są zalety korzystania z platformy?

Przede wszystkim masz dostęp do materiałów zgromadzonych na platformie z każdego miejsca i urządzenia podłączonego do Internetu. Dodatkowo, np. w przypadku testów, często jest tak, że Twoje odpowiedzi są automatycznie sprawdzane przez nasz serwer dzięki czemu otrzymujesz od razu wynik i ocenę dzięki czemu nie musisz w napięciu oczekiwać na wyniki 🙂

Edziennik
Co to jest edziennik?

Edziennik jest jedynym opisywanym tutaj rozwiązaniem, które nie jest związane z naszą siecią komputerową, ponieważ jest to produkt zewnętrznej firmy. Edziennik jest odpowiednikiem dziennika papierowego i zawiera te same informacje o Tobie, co klasyczny dziennik, a więc są to Twoje dane teleadresowe, oceny, frekwencja, tematy lekcji i wszystkie inne dane o Twoich postępach w nauce.

Jak uzyskać dostęp do edziennika?

Jeżeli nie korzystałeś wcześniej z edziennika firmy Vulcan, musisz zacząć od założenia konta w systemie. W tym celu wejdź pod adres https://uonetplus.vulcan.net.pl/siemianowiceslaskie, kliknij na “Załóż konto” i postępuj zgodnie z instrukcjami. Logowanie odbywa się w oparciu o adres email użytkownika. W związku z tym na pierwszych lekcjach wychowawczych powinieneś podać wychowawcy ten sam adres email, który użyłeś podczas zakładania konta – po jego wpisaniu do systemu, uzyskasz dostęp do systemu. Pamiętaj, że nie możesz korzystać z tego samego konta email co Twoi rodzice. Wynika to z faktu, że konta rodzicielskie mają nieco inną funkcjonalność niż konta rodziców. Konta zdublowane będą blokowane do czasu wyjaśnienia sytuacji.

Podanie swojego adresu email wychowawcy nie wystarcza do uzyskania dostępu, ponieważ wychowawca jedynie tworzy powiązanie między adresem email a kontem uzytkownika. Swoje konto musisz założyć osobiście. Robi się to według następującej procedury:

  1. W pasku adresu przeglądarki internetowej wpisz adres dziennika elektronicznego: https://uonetplus.vulcan.net.pl/siemianowiceslaskie. Wyświetli się powitalna strona systemu.
  2. Kliknij przycisk Zaloguj się, a następnie Załóż konto, a następnie wpisz ten sam adres e-mail, który podałeś wychowawcy podczas lekcji wychowawczej.
  3. Zaznacz opcję Nie jestem robotem i kliknij przycisk Wyślij wiadomość.
  4. Sprawdź skrzynkę swojej poczty elektronicznej. Przeczytaj wiadomość i kliknij link podany w treści, aby nadać własne hasło.
  5. Wprowadź nowe hasło, którym będziesz się posługiwał, zaznacz opcję Nie jestem robotem i kliknij przycisk Ustaw nowe hasło.
  6. Od tego momentu możesz logować się do systemu, korzystając z adresu e-mail i ustalonego przez siebie hasła.

Jeżeli po założeniu konta system wyświetli informację, że Twój adres email nie został rozpoznany (nie znajduje się w systemie), upewenij się w pierwszej kolejności, że podałeś ten sam email, który wpisałeś podczas lekcji wychowawczej – jeżeli tak, spróbuj zalogować się ponownie za jakiś czas – najprawdopodobniej Twój email nie został jeszcze przypisany do Twojego konta lub wpisujesz niepoprawny adres logowania do edziennika – upewnij się, że na końcu adresu masz wpisane /siemianowiceslaskie . Częstym błędem jest wchodzenie na stronę logowania do edziennika z wyszukiwarki Google’a, która jako pierwszy wynik zwraca adres logowania do innego miasta niż Siemianowice Śląskie co można łatwo nie zauważyć tym bardziej, że strona logowania do edziennika wygląda tak samo samo niezależnie od miasta.

Po zalogowaniu się do dziennika może się zdarzyć (dot. to także początku roku szkolnego), że nie będziesz widział planu lekcji albo będzie on niepełny – wynika to z faktu, że przez pierwsze dwa tygodnie roku (około) plan ulega jeszcze drobnym modyfikacjom i jego wprowadzanie do systemu edziennika rozpoczyna się z niewielkim opóźnieniem. Oczywiście brak prowadzonego planu nie oznacza, że automatycznie nie będziesz widział wpisów swojej frekwencji, ocen czy innych opcji (i co najważaniejsze – że nie musisz chodzić do szkoły 🙂 ). Plan lekcji w edzienniku pełni rolę pomocniczą i jego brak nie oznacza, że edziennik nie działa.

Czy do edziennika ma dostęp każdy?

Do systemu mają dostęp jedynie osoby uprawnione czyli Ty oraz Twoi rodzice bądź opiekunowie. Uczeń i opiekun posiadają osobne konta w systemie, które umożliwiają logowanie się do edziennika i przeglądanie Twoich postępów w nauce.

Czy moje dane (np. oceny, frekwencja) są widoczne dla innych?

Absolutnie nie. Jednym z głównych wyznaczników podczas projektowania edziennika jest dbałość o bezpieczeństwo Twoich danych. Dlatego każdy uczeń posiada swój login i swoje hasło, które umożliwiają dostęp do danych, ale jego. Zasady i przepisy sankcjonujące przetwarzanie Twoich danych określa m.in. Ustawa o Ochronie Danych Osobowych.

Czy edziennik daje mi dostęp do dodatkowych danych?

Edziennik posiada statystyki, które umożliwiają zobaczenie jak wygląda  średnia ucznia z danego przedmiotu na tle klasy. Te zestawienia są oczywiście widoczne wyłącznie dla ucznia, do którego należy konto, z którego przegląda się te dane.

Czy aby korzystać z edziennika muszę posiadać w nim konto?

Tak, jest to podstawa działania tego systemu. Dzięki logowaniu edziennik “wie” kto się loguje i jakie dane mu wyświetlić (dotyczące jego osoby).

W jakim celu stosuje się podział konto ucznia i konto rodzica?

Konto ucznia zasadniczo nie rózni się wiele od konta rodzica. Główna różnica to identyfikacja użytkownika wysyłającego wiadomości prywatne w systemie – jeżeli wiadomość zostanie wysłana z konta rodzica, zostanie ona opatrzona Jego imieniem i nazwiskiem, a jeżeli zostanie wysłana z konta ucznia – jego imieniem i nazwiskiem. Jednakże aby uniknąć problemów, prosimy, aby

Czy dostęp do edziennika jest płatny?

Nie. Edziennik zapewnia wszystkim Rodzicom i Uczniom pełny, bezpłatny dostęp do informacji (w tym zdalny dostęp do ocen i frekwencji). Rodzic otrzymuje możliwość bieżącej kontroli ocen i frekwencji swojego dziecka, w tym m.in. informację o dacie wystawienia oceny, jej kategorii, wadze w liczeniu średniej oraz o tym, który Nauczyciel dany stopień wystawił.

Rozwiązanie zapewnia także sprawną komunikację ze szkołą za pośrednictwem wiadomości z opcją automatycznego potwierdzenia odbioru, które wysyłane są bezpośrednio w systemie edziennika. Dzięki temu kontakt ze szkołą nie ogranicza się tylko do kilku wywiadówek, ale przybiera formę systematycznej, bezpośredniej i dwustronnej komunikacji na linii rodzic-szkoła.

Podczas próby logowania wyświetla mi się komunikat informujący, że mój adres email nie jest zarejstrowany w systemie a wiem, że był dodany. Co zrobić?

Sprawdź, czy wpisałeś poprawny adres do strony logowania edziennika – w adresie tym musi być zawarta nazwa miasta i powinien on wyglądać tak: https://uonetplus.vulcan.net.pl/siemianowiceslaskie

Wyszukując stronę edziennika za pomocą Google jako pierwszy wynik zwracany jest adres bazy z Warszawy (dzielnica Mokotów), który nie jest adresem poprawnym. Edziennik firmy Vulcan jest podzielony na miasta przy czym każde miasto ma swoją bazę i swoich użytkowników. Próba zalogowania do innej bazy (np. pod adresem https://uonetplus.vulcan.net.pl/warszawamokotow ) zwróci błąd, ponieważ faktycznie Twoja nazwa użytkownika się tam nie znajduje.

Jak chronione są moje dane osobowe w edzienniku?

Aby zapewnić pełną zgodność z obowiązującymi przepisami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych (w tym RODO), szkoła podpisała z firmą Vulcan /producentem edziennika/ umowę powierzenia danych osobowych, która ściśle określa wszelkie aspekty procesora (podmiotu przetwarzającego dane) w zakresie przetwarzania danych osobowych. Samo połączenie z witryną edziennika jest także szyfrowane aby uniemożliwić przechwycenie wpisywanych czy przeglądanych danych przez osoby niepowołane.

Zmiana rozmiaru czcionki
Zmiana kolorów