Tradycja jest w naszej szkole ważna. Dlatego corocznie w szkole obchodzone są “stałe punkty programu” w tym te najpopularniejsze, czyli Dzień Patrona i Rajd Matejkowski. Jednak tradycja to nie tylko imprezy – to także Teatr Nieduży prowadzony przez mgr Monikę Maćkowiak, w którym nasi uczniowie mogą poczuć, jak to jest być aktorem i kółko ekologiczne prowadzone przez mgr Adama Balona.
Staramy się także, aby życie naszej szkoły nie było monotonne, dlatego uczestniczyliśmy i uczestniczymy w różnych projektach takich jak Comenius, Szkoła z Klasą i inne. Działamy także aktywnie na polu ekologii przez uczestnictwo w licznych konkursach ekologicznych, w których zdobywamy liczne nagrody i wyróżnienia.
Spis treści
Brak dzwonków
1 września mają szansę usłyszeć go dzieci w większości polskich szkół. Ale nie u nas! Brak dzwonków w naszej szkole to historia sięgająca 1987 roku. Zmagaliśmy się wtedy z poważną awarią braku prądu, którą długo nie udawało się naprawić. Wtedy właśnie dzwonki przestały dzwonić. Po przywróceniu zasilania zdecydowano o ty, abygo ponownie nie włączać, bo jakoś nikomu jego stresującego dźwięku specjalnie nie brakowało 🙂 Zamiast dzwonka na korytarzach i w salach lekcyjnych pojawiły się zegary, a niedługo potem wystartował szkolny radiowęzeł, który w niezawodny i dokładny sposób poprzez muzykę wyznacza ramy przerw międzylekcyjnych. Okazało się także, że do braku dzwonków bardzo pozytywnie podchodzi także młodzież, która na początku nie umie się przyzwyczaić do jego braku. Na szczęście ten efekt szybko mija 😉
Dzień Patrona
Jan Matejko słynął z umiejętności barwnego opowiadania o swoich czasach i do swojego pokolenia ukrywając się pod historycznym przebraniem. Jego patronat nad naszą szkołą od zawsze nadawał jej artystyczny wymiar przyciągając niespokojne duchy. Uczczeniu tej postaci służył Dzień Patrona, który w poprzednim stuleciu odbywał się na sali gimnastycznej, gdzie młodzież prezentowała tzw. żywe obrazy. Przedstawiały one najnowsze wydarzenia i dylematy w charakterystycznym dla Matejki układzie i stylu.
Od kilkunastu lat Dzień Patrona odbywa się na deskach sceny Siemianowickiego Centrum Kultury. Tu ogłaszane są wyniki konkursów wiedzy o Matejce oraz plastycznych. Tu odbywa się koncert finałowy, w trakcie którego niemal wszyscy uczniowie i nauczyciele występują na scenie. Jego celem nie jest bowiem deklamowanie parateatralnych scenariuszy typowych dla szkolnych akademii. Uczniowie współdecydują o temacie przewodnim prezentacji, sami, czasem przy współudziale wychowawców tworzą scenariusz i realizują go na scenie. Ich interpretacja jest czasem nastrojowa, często kabaretowa, nierzadko ryzykowna, ale zawsze żywa, prawdziwa i dzięki temu pełna autentycznego zaangażowania. Dzięki Dniowi Patrona młodzież uczy się współpracy w grupie, walki ze stresem, publicznych wystąpień, czyli umiejętności niezbędnych w postmodernistycznym świecie. Pewnie dlatego na to szkolne święto od lat przybywają absolwenci, których reprezentanci wchodzą do Jury.
Nie da się słowami opisać emocji związanych z zwykle pierwszym dużym występem scenicznym osób niepodejrzewanych o aktorskie predyspozycje, którzy sami piszą swoją rolę, więc pewnie grają samych siebie. Trzeba to samemu zobaczyć w fotogaleriach (link do galerii (z 2012r.) i FB (od 1996r.)), filmach, a najlepiej na żywo.
Nowoczesne technologie
“Nie można pozwolić sobie na stanie w miejscu.”
Bill Gates
W myśl słów współzałożyciela Microsoftu nasza szkoła stale rozbudowuje swoją bazę informatyczną. Edziennik, sieć WiFi, monitoring, tablice multimedialne, 3 pracownie komputerowe wyposażone w nowoczesne oprogramowanie, projektory, nowoczesne serwery Dell zarządzające siecią to tylko niektóre z przykładów. Ciągle analizujemy bieżące trendy i śledzimy rozwój nowych rozwiązań aby jak najlepiej dostosować się do potrzeb. Sprawdź, co możemy Ci zaoferować na polu informatyzacji.
WiFi w całej szkole
Świat i technika idą coraz szybciej do przodu. Obecnie Internet nie jest już dobrem luksusowym, dostępnym dla nielicznych. Upowszechnienie Globalnej Sieci umożliwiło załatwianie wielu spraw praktycznie bez ruszania się z miejsca, a ilość informacji z każdej dziedziny jest ogromna. Ponieważ w Matei zdajemy sobie sprawę, że w obecnych czasach Internet coraz częściej służy nie tylko rozrywce, ale i nauce, w 2009 roku rozpoczęliśmy projekt budowy w budynku szkoły darmowego, bezprzewodowego dostępu do internetu. Obecnie WiFi pokrywa swoim zasięgiem około 95% i na dobrą sprawę nie ma go tylko w schronie przeciwatomowym, który znajduje się pod budynkiem szkoły 🙂
Pracownie informatyczne
W naszej szkole znajdują się trzy pracownie komputerowe, w tym dwie lekcyjne i jedna multimedialna, dofinansowane w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. W sumie jest to 36 stanowisk uczniowskich + 2 stanowiska nauczycielskie. W ramach polityki szkoły dążącej do zapewnienia naszym uczniom nowoczesnych rozwiązań w poprzednich latach rozpoczęto wymianę niektórych stanowisk (docelowo wszystkie stanowiska mają być wymienione) na jednostki nowocześniejsze.
Pracownie z tablicami multimedialnymi
Szkoła dysponuje 4 pracowniami z zainstalowanymi na stałe tablicami multimedialnymi o przekątnej ponad 80 cali każda. Dodatkowo w roku 2013/2014 szkoła, stale poszerzając swoją bazę technologiczną, zakupiła przenośną tablicę multimedialną, dzięki której praktycznie w każdej sali lekcyjnej mogą być przeprowadzane zajęcia z jej wykorzystaniem.
Pracownie z projektorami
We wszystkich salach lekcyjnych, które nie posiadają tablic multimedialnych są zamontowane projektory. Jesteśmy prawdopodobnie jedyną szkołą średnią w mieście, która jest tak nastawiona na prowadzenie lekcji z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.
Edziennik
Rok szkolny 2011/2012 się skończył a razem z nim pewna epoka – epoka dzienników papierowych w naszej szkole. I chociaż edziennik był w naszej szkole obecny już od kilku lat, od roku szkolnego 2012/2013 w pełni zastępuje tradycyjny dziennik papierowy.
Wprowadzenie edziennika niesie za sobą wyłącznie korzyści: umożliwia wgląd w czasie rzeczywistym w oceny, frekwencję, uwagi, plan lekcji, statystyki i inne. Edziennik to także szybsza informacja o nowych ocenach, np. ze sprawdzianów, na które wielu uczniów niecierpliwie czeka – teraz nie będzie potrzeby czekać na lekcję aby dowiedzieć się o ocenie – natychmiast po jej wprowadzeniu przez nauczyciela do systemu (np. w domu po sprawdzeniu) są one widoczne dla ucznia/rodzica w witrynie rodzica/ucznia.
Nasza szkoła wykorzystuje edziennik firmy Vulcan.
Platforma Edukacyjna
Platforma Edukacyjna jest projektem, który w naszej szkole został wdrożony już parę lat temu. Jest to rozwiązanie oparte na najpopularniejszym i jednym z najbardziej zaawansowanych systemów wspierania nauczania (LMS – Learning Management System) – Moodle. Ponieważ Moodle jest rozwiązaniem w pełni darmowym, rozwijanym na zasadach wolnego i otwartego oprogramowania (GNU) także nasi uczniowie mieli, mają i będą mieć darmowy dostęp do Platformy. Rozwiązanie jakim jest Platforma Edukacyjna umożliwia m.in. udostępnianie wielu różnych rodzajów materiałów (pliki, linki, multimedia), ćwiczeń do samodzielnej nauki a nawet umożliwia przeprowadzanie sprawdzianów (testów) z pomocą komputera – dużą zaletą tutaj jest fakt, że uczeń natychmiastowo po zakończeniu testu wie, jaką ocenę otrzymał.
Co warte nadmienienia, materiały udostępnianie za pośrednictwem naszej Platformy są dostarczane bądź zatwierdzane wyłącznie przez naszych nauczycieli dzięki czemu są idealnie dostosowane do wymagań stawianych uczniom.
Dodatkowo dzięki Platformie uczeń ma pewność, że nawet w przypadku utraty czy zgubienia dostarczonych przez nauczyciela materiałów będzie w stanie je w każdej chwili uzyskać logując się na Platformie (jeżeli nauczyciel zdecyduje, że materiały te mają być dostępne za pośrednictwem Platformy).
Rajd Matejkowski
Rajd pierwszoklasistów, który potocznie nazywamyRajdem Matejkowskim to stały, coroczny punkt w życiu naszej szkoły. Tego dnia cała szkoła jedzie na całodniową wycieczkę w wybrane miejsce, aby w atmoferze zabawy przyjąć pierwszoklasistów w poczet uczniów naszej szkoły. Co ważne, wszystko odbywa się w miłej i przyjaznej atmosferze. Nie tolerujemy tzw. “fali” i stosujemy “kocenia” znanego z wielu innych szkół. Rajd Matejkowski jest jedynym dniem podczas którego w zabawny, a nie poniżający sposób bawimy się we współnym gronie wraz z pierwszoklasistami. Całą zabawę kończymy zwyczajowym grillem.
Na dowód zachęcamy do przeglądnięcia naszej galerii – zdjęcia z Rajdu Matejkowskiego 2013 znajdziecie tutaj, a z 2014 roku – tutaj.
Teatr Nieduży
Teatr Nieduży działa w Matei nieprzerwanie od 2000 roku. Za nami 15 przedstawień. Inicjatorem tej grupy teatralnej był nauczyciel języka polskiego – Eugeniusz Sikorski. W latach 70. i 80. był związany ze studenckim teatrem alternatywnym. Koncepcja pracy, którą zaproponował uczniom wypływa z przeświadczenia o podmiotowości człowieka. Napisał kiedyś, że: „Aktor nie może być tylko transformatorem dramaturgicznym, bo jest źródłem teatru. Dlatego nasze przedstawienia muszą być takie jak aktorzy- twórcy (no, może trochę więcej)”.
Założenie to przyświeca twórcom Teatru Niedużego do tej pory. Obecna opiekun teatru – Monika Maćkowiak (notabene współpracująca kilka lat temu z E. Sikorskim w Teatrze 12a) twierdzi, za E. Gillem, iż „ Artysta nie jest specjalnym rodzajem człowieka, lecz każdy człowiek jest specjalnym rodzajem artysty”. Dlatego też na zajęcia teatralne może przyjść każdy uczeń naszej szkoły. I wcale nie jest najważniejsza wspaniała dykcja lub znajomość dzieł wielkich mistrzów pióra. Najważniejsze jest to, co młody człowiek chce wyrazić, co chce przekazać, na co zwrócić uwagę ludziom. Liczy się pomysł, siła wyrazu, osobowość. Dopiero później jest czas na szlifowanie prawidłowej wymowy i ruchu scenicznego. Podstawą działań na naszych spotkaniach jest improwizacja. Przedstawienia to opowiadanie rzeczywistości z wykorzystaniem absurdu, groteski – przez odwrócenie „poszewki na lewą stronę”.
Więcej informacji o Teatrze Niedużym znajdziecie na dedykowanej mu podstronie.
Wolontariat
Wolontariat w naszej szkole to temat, który jest zdecydowanie zbyt obszerny dla tej strony. Wieloletnia tradycja, masa wolontariuszy, aukcje, kwesty, współorganizacja wydarzeń kulturalnych… Jest tego tak dużo, że zdecydowaliśmy o uruchomieniu w 2014 roku osobnego portalu, na którym znajdują się wyłącznie informacje dotyczące wolontariatu w naszej szkole. Strona ta ma swój własny adres i jest to http://wolontariat.mateja.edu.pl – zachęcamy do zaglądnięcia na nią i zapoznania się z bogatą tradycją wolontariatu w Matei.
Współpraca z uczelniami
W ramach współpracy z uczelniami wyższymi nasi uczniowie mają możliwość uczestniczenia w ciekawych warsztatach i doświadczeniach dzięki którym mogą rozwijać i pogłębiać swoją wiedzę.
Współpracujemy z:
Politechniką Śląską – publiczna wyższa uczelnia techniczna w Gliwicach. Według ogólnoświatowego rankingu szkół wyższych Webometrics Ranking of World Universities z lipca 2013 opracowanego przez hiszpański instytut Consejo Superior de Investigaciones Científicas uczelnia zajmuje 7. miejsce w Polsce wśród uczelni technicznych, a na świecie 1083. pośród wszystkich typów uczelni[3]. W edycji 2013 rankingu szkół wyższych Perspektyw Politechnika Śląska zajęła 5. miejsce wśród uczelni technicznych w Polsce oraz 18. miejsce spośród wszystkich uczelni akademickich w Polsce.Witryna Politechniki Śląskiej | ![]() |
Uniwersytetem Śląskim – powstał 8 czerwca 1968 roku jako dziewiąty uniwersytet w Polsce. Uniwersytet Śląski w Katowicach jest stroną ponad 250 międzynarodowych umów, dzięki którym możliwa jest wymiana studentów i kadry naukowo-dydaktycznej, a także prowadzenie wspólnych badań naukowych. Jednocześnie uczelnia aktywnie uczestniczy w międzynarodowych programach edukacyjnych i badawczych, należy również do międzynarodowych organizacji akademickich, w tym m.in.: IAU, CRE, AUDEM, IAUP, CBUR. Od rozpoczęcia działalności jako uniwersytet w 1968 studia na tej uczelni ukończyło około 141 tysięcy absolwentów, w tym ponad 75 tysięcy po studiach dziennych[2]. Według ogólnoświatowego rankingu szkół wyższych Webometrics Ranking of World Universities ze stycznia 2013, opracowanego przez hiszpański instytut Consejo Superior de Investigaciones Científicas uczelnia zajmuje 7 miejsce w Polsce wśród uniwersytetów, a na świecie 645 pośród wszystkich typów uczelni.Witryna Uniwersytetu Śląskiego | ![]() |
Górnośląską Wyższą Szkołą Handlową – Górnośląska WyższaSzkoła Handlowa im. W. Korfantego w Katowicach powstała w 1991 roku. Bogata oferta studiów, status uczelni akademickiej, a także działalność międzynarodowa zapewniają GWSH wysoką pozycję wśród polskich uczelni wyższych.Witryna Górnośląskiej Wyższej Szkoły Handlowej | ![]() |
Uniwersytet Ekonomicznym – powstał w grudniu 1936 roku (na mocy dekretu Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego Rzeczypospolitej Polskiej z 1936) jako prywatne Wyższe Studium Nauk Społeczno-Gospodarczych. Bazę naukowo – dydaktyczną Uczelni tworzą także takie jednostki jak: Międzywydziałowe Centrum Nauczania i Promocji Języków Obcych, Centrum Informatyczne, Studium Wychowania Fizycznego i Sportu, Biblioteka Główna i biblioteki katedralne, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Centrum Badań i Ekspertyz, Centrum Badań i Studiów Europejskich, Centrum Badawcze Społecznego Dialogu Pracy, Akademickie Centrum Kariery, Śląska Szkoła Języków Obcych Ekonomicznych.Witryna Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach | ![]() |
Szkoła Nowych Technologii
W roku szkolnym 2011/2012 II LO im. Jana Matejki przystąpiło do projektu edukacyjnego „Szkoła Nowych Technologii” adresowanego do dyrektorów, nauczycieli i uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Projekt realizowany był przez Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne oraz firmę Microsoft w ramach międzynarodowego programu Microsoft-Partners in Learning znanego w Polsce pod nazwą Partnerstwo dla Przyszłości. Celem projektu było przekazanie młodzieży i kadrze nauczycielskiej najnowszej wiedzy i praktycznych umiejętności w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych.
19 kwietnia na terenie szkoły przeprowadzone zostały warsztaty przez trenera Microsoftu, podczas których grupa 63 licealistów poznała innowacyjne narzędzia pracy. Przedstawiono najnowszy mobilny system operacyjny Windows Phone 7, tworzenie strony internetowej w języku HTML5, najnowszy kontroler Kinect, który wykorzystując ruchy człowieka pozwala na interakcje z komputerem oraz usługi
Windows Live. Uczestnicy projektu nie tylko wzięli udział w szkoleniu, ale również otrzymali dostęp do darmowego legalnego oprogramowania i narzędzi developerskich firmy Microsoft.
W ramach projektu 24 kwietnia przeszkolono nauczycieli, którzy pogłębili swoją wiedzę na temat nowoczesnych narzędzi umożliwiających prowadzenie atrakcyjnych zajęć – zgodnie z duchem reformy edukacji oraz wymogami skomputeryzowanego świata XXI wieku. Podczas szkolenia kadra nauczycielska zdobyła wiedzę o nowych trendach edukacji m.in.: internetowych platformach edukacyjnych, programach dla szkół (DreamSpark, Live@EDU).
![]() |
![]() |
Edukacja obywatelska
Edukacja obywatelska w II LO im. J. Matejki odbywa się nie tylko w ramach zajęć z historii, wiedzy o społeczeństwie, wiedzy o kulturze, przysposobienia obronnego oraz edukacji dla bezpieczeństwa. Wiele działań podejmowanych jest wspólnie z organizacjami pozarządowymi (np. CEO), państwowymi (np. IPN), akademickimi oraz samorządowymi. Jej celem jest przygotowanie uczniów do ról aktywnego i świadomego obywatela, a także patrioty rozumiejącego problemy współczesnego świata.
Edukacja obywatelska w II LO obejmuje:
Debaty oksfordzkie
Są to poprzedzone warsztatami zmagania dwóch drużyn, mających przekonać publiczność do wylosowanej tezy zgodnie z tradycyjnym XIX wiecznym brytyjskim regulaminem. Debaty mają charakter szkolny (np. w ramach akcji Szkoła 2.0), międzyszkolny oraz odbywają się w ramach Śląskiego Turniej Debat Oksfordzkich, którego gospodarzem we współpracy z IPN oraz Związkiem Górnośląskim jest m.in. nasza szkoła.
„Młodzi głosują”
Akcja organizowana jest wraz z Centrum Edukacji Obywatelskiej przed każdymi „dorosłymi” wyborami w kraju zgodnie z demokratycznymi procedurami. Wyniki naszej szkoły możemy potem porównać z wynikami szkół z całej Polski oraz rezultatami prawdziwych wyborów.
Święta Narodowe
Każde Święto Narodowe poprzedza przygotowany przez poszczególne klasy program artystyczny. Nowoczesne często środki wyrazu harmonizują z tradycją szkolnego ceremoniału. Składa się na niego obecność szkolnego pocztu oraz wspólne wykonanie hymnu, zawsze acapella.
![]() |
![]() |
Wycieczki edukacyjne
Klasy pierwsze zwiedzają Kraków, z którym szkoła jest związana przez osobę patrona. Wyjazd biegnie nie tylko śladami Matejki, ale jest również podsumowaniem zdobytej wiedzy o cechach sztuki XI – XIX w. Klasy trzecie odwiedzają Muzeum Auschwitz – Birkenau.
Historia szkoły
II LO ma ponad półwieczną historię i parę tysięcy absolwentów. Nadal zbierane i publikowane są informacje na temat dziejów szkoły. Pielęgnowane są kontakty z emerytowanymi pracownikami, przede wszystkim w okresie świątecznym, a także z absolwentami, głównie przez portale społecznościowe. Cała Matejkowska wspólnota spotyka się na Dniach Patrona, aukcjach i kiermaszach charytatywnych.
![]() |
![]() |
Edukacja medialna
Edukacja medialna prowadzona w naszej szkole jest nowatorskim rozwiązaniem programowym mającym na celu poszerzenie i uzupełnienie wiedzy oraz umiejętności z zakresów nowych mediów, komunikacji, dziennikarstwa i reklamy jak także kształtowanie świadomości językowej młodzieży oraz świadome i krytyczne uczestnictwo w kulturze XXI wieku. Adresatami innowacji są absolwenci gimnazjum, uczniowie pierwszej klasy liceum ogólnokształcącego w trzyletnim cyklu kształcenia.
Rekrutacja uczniów do klasy odbywa się zgodnie z ogólnymi zasadami naboru do II Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Matejki w Siemianowicach Śląskich. Osiągnięcia uczniów są oceniane zgodnie Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.
Zajęcia prowadzone w ramach innowacji pedagogicznej Edukacja medialna obejmują m.in.:
1. Zajęcia prowadzone w pracowniach
![]() |
![]() |
![]() |
2. Spotkania z ciekawymi ludmi
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
5. Warsztaty z dziennikarstwa prasowego
![]() |
![]() |
6. Warsztaty z rzecznictwa prasowego
![]() |
![]() |
7. Warsztaty z dziennikarstwa telewizyjnego
![]() |
![]() |
8. Warsztaty z dziennikarstwa radiowego
![]() |
![]() |
10. Warsztaty na temat reklamy
![]() |
![]() |
11. Wykłady
![]() |
![]() |
12. Wakacyjne warsztaty dziennikarstwa
![]() |
![]() |
W ramach edukacji medialnej nasi uczniowie piszą także artykuły publikowane w lokalnej prasie
![]() |
![]() |
(W celu polepszenia jakości tekstu artykułów zalecamy kliknięcie na wybranym artykule prawym przyciskiem myszy i wybranie opcji “Otwórz w nowej karcie”) |
Prowadzone są także autorskie projekty:
1. Mateja News
![]() |
![]() |
2. Noc gotycka
![]() |
![]() |
4. Noc karaoke
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
5. Noc baśniowa
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
W ramach edukacji medialnej prowadzona jest także kampania Stop wulgaryzmom!
Oto prace wykonane w ramach innowacji pedagogicznej Edukacja medialna:
Osiągnięcia w przedmiotowe konkursach pozaszkolnych
a. rok szkolny 2009-2010
- I miejsce – Kesja Kopyciok, II miejsce – Patrycja Bartosiewicz – konkurs o nazwie Pamiętamy? Dostrzegamy? Podzielamy poglądy? Wojciech Korfanty w oczach młodzieży. Konkurs regionalny organizowany przez Bibliotekę Pedagogiczną w Katowicach.
- VIII Wojewódzki Konkurs Recytacji Poezji Metafizycznej w Wiśle.
- II Wszechstronny Konkurs Konesera Polszczyzny organizowany przez Pałac Młodzieży w Katowicach i Uniwersytet Śląski.
b. rok szkolny 2010-2011
- III Wszechstronny Konkurs Koneserów Polszczyzny organizowany przez Pałac Młodzieży w Katowicach.
- wyróżnienie – Daria Dobosz – w IV edycji konkursu literackiego pt. “Piękno życia rodzinnego” w związku z Metropolitalnym Świętem Rodziny zorganizowanym przez Wydział Kultury i Sportu w Zabrzu i Katolickie Stowarzyszenie “Civitas Christiana”.
c. rok szkolny 2011-2012
- IV Wszechstronny Konkurs Koneserów Polszczyzny organizowany przez Pałac Młodzieży w Katowicach.
- Regionalny konkurs plastyczny Hiszpańskie inspiracje w Dąbrowie Górniczej.
- III miejsce Adam Kubiciel w I Konkursie Gryfny Godki w Piekarach Śląskich.
d. rok szkolny 2012 – 2013
- Konkurs plastyczny „Aniołowo” organizowany przez Starachowicki Dom Kultury – Agnieszka Wacławczyk, Loretta Hampel, Weronika Koszowska
- Konkurs Miejski „Ja i moje marzenia” ogr. Przez SCK i MDK im. H. Jordana – Natalia Słomianny ( NAGRODA GŁÓWNA), Joanna Poźniak, Anna Górniak, Loretta Hampel
- V Wszechstronny Konkurs Koneserów polszczyzny organizowany przez Pałac Młodzieży w Katowicach – Alicja Piaskowska, Jagoda Siemaszko
e. rok szkolny 2013 – 2014
- Jestem stąd – konkurs fotograficzny org. przez Bibliotekę Pedagogiczną w Katowicach – Iga Kocur, Weronika Koszowska, Patryk Ludwin, Karolina Matysiak, Natalia Słomianny, Klaudia Muc, Alicja Piaskowska
- Christmas Industree (happening miejski) – Roksana Miczka, Tomasz Ochelski, Patryk Ludwin, Weronika Koszowska, Patrycja Brzezińska, Loretta Hampel
- Nakręć się na szkołę! Konkurs organizowany dla szkół województwa śląskiego przez Kuratorium Oświaty w Katowicach i Górnośląską Wyższą Szkołę Handlową – II MIEJSCE – Zuzanna Pieczyk, Martyna Skalska
- Abecadło Tuwima Międzyszkolny konkurs recytatorski – Wiktoria Piaskowska, Joanna Krzemińska, Sylwia Nowak
Klasa medialna ma także swój własny portal pod adresem http://medialni.mateja.edu.pl, na którym możecie znaleźć więcej informacji o nich a także o wydarzeniach z życia klasy.
Edukacja ratownicza
Edukacja ratownicza w naszej szkole jest prowadzona w formie innowacji. W 2010r. po raz pierwszy został utworzony dla klas pierwszych profil ratowniczy. Patronat nad klasą objęło Wojewódzkie Pogotowie Ratunkowe.
Edukacja ratownicza ma na celu poszerzenie i uzupełnienie wiadomości i umiejętności praktycznych z zakresu pierwszej pomocy. Adresatami innowacji są absolwenci gimnazjum, uczniowie pierwszej klasy liceum ogólnokształcącego w trzyletnim cyklu kształcenia. Zajęcia prowadzone w ramach ratownictwa obejmują:
- zajęcia prowadzone w pracowniach
- wykłady
- warsztaty w Straży Pożarnej
- warsztaty w Pogotowiu Ratunkowym
- zajęcia z ratownictwa wodnego
- warsztaty i wykłady w GOPR
- Szkolenia
- zajęcia w plenerze
- organizację zawodów ratowniczych na terenie szkoły
- dzielenie się wiedzą i umiejętnościami z innymi (m.in. zajęcia dla przedszkolaków)
- ABC ratownictwa wodnego